Το ερευνητικό έργο αποσκοπεί στη συστηματική τεκμηρίωση και την κριτική μελέτη των δεκαπέντε κρατικών Πανελλήνιων Καλλιτεχνικών Εκθέσεων, οι οποίες οργανώθηκαν την περίοδο 1938-1987 και αποτελούν τον σημαντικότερο εκθεσιακό θεσμό στην Ελλάδα στη διάρκεια του 20ού αιώνα, όπως πιστοποιεί η συμμετοχή όλων σχεδόν των καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών, η αθρόα προσέλευση του κοινού, αλλά και η πληθώρα των τεχνοκριτικών κειμένων που δημοσιεύτηκαν στον καθημερινό και περιοδικό τύπο.
Η μελέτη αυτή βασίζεται σε α) έρευνα στα αρχεία του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως επίσης και στο αρχείο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με σκοπό την εύρεση του σχετικού με τις Πανελλήνιες Εκθέσεις υλικού (πρακτικά συνεδριάσεων της Οργανωτικής και Κριτικής Επιτροπής, αλληλογραφία, υπουργικές αποφάσεις και νομοθετήματα, φωτογραφικό υλικό, κατάλογοι εκθέσεων κ.ά.), β) σε έρευνα στις συλλογές των δημόσιων καλλιτεχνικών ιδρυμάτων (Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, Μουσείο Μπενάκη, Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Πινακοθήκη Ιωαννίνων κ.ά.), των Υπουργείων και των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα (λ.χ. η συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδας ή της Εθνικής Τράπεζας), αλλά και σε ιδιωτικές συλλογές, εργαστήρια καλλιτεχνών κτλ., με σκοπό να εντοπιστούν έργα τέχνης που αποκτήθηκαν από τις Πανελλήνιες Εκθέσεις και να ταυτιστούν με τα αντίστοιχα των καταλόγων, γ) στην αποδελτίωση του καθημερινού και περιοδικού τύπου, με σκοπό να εντοπιστούν τα αθησαύριστα μέχρι σήμερα δημοσιεύματα σχετικά με τις Πανελλήνιες Καλλιτεχνικές Εκθέσεις καθώς και φωτογραφικό υλικό από τις εκθέσεις, τα εκτιθέμενα έργα κ.λπ., και δ) σε αρχεία και βιβλιοθήκες (ΕΛΙΑ, ΜΙΕΤ, ΕΒΕ, Βιβλιοθήκη της Βουλής κ.ά.)
Η συγκεκριμένη έρευνα μας δίνει ουσιαστικές πληροφορίες α) για την ίδια την εικαστική παραγωγή στην Ελλάδα, β) για την κρατική παρέμβαση στον χώρο των τεχνών, γ) τις τάσεις των τιμών πώλησης των έργων τέχνης και γ) για τον λόγο περί τέχνης που αναπτύχθηκε με αφορμή τις εκθέσεις και ο οποίος καθόρισε τον κυρίαρχο αισθητικό κανόνα, προωθώντας συστηματικά συγκεκριμένα καλλιτεχνικά πρότυπα και επηρεάζοντας άμεσα τόσο τις αντιλήψεις του φιλότεχνου κοινού, όσο και τις νέες αισθητικές και τεχνοτροπικές τάσεις της εικαστικής παραγωγής στην Ελλάδα.
Στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος έχει δημιουργηθεί στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (ΙΤΕ) η παρούσα ηλεκτρονική βάση δεδομένων, στην οποία έχουν καταχωρηθεί ξεχωριστά τα στοιχεία για την κάθε Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση. Ο χρήστης της βάσης έχει τη δυνατότητα να μελετήσει σε ψηφιοποιημένη μορφή τους καταλόγους των εκθέσεων, φωτογραφικό αρχειακό υλικό, αναπαραγωγές των έργων τέχνης που έχουν ταυτιστεί, καθώς επίσης και τα ίδια τα τεχνοκριτικά κείμενα που δημοσιεύτηκαν με αφορμή τις εκθέσεις. Επιπροσθέτως, έχουν καταχωρηθεί τα μέλη των Οργανωτικών και Κριτικών Επιτροπών της κάθε έκθεσης, τα βραβεία που δόθηκαν, οι τιμές των έργων, καθώς και αρχειακό υλικό που αφορά την οργάνωσή των εκθέσεων.
Στα πλαίσια επίσης του προγράμματος διοργανώθηκε στις 15 Οκτωβρίου 2021, η διαδικτυακή Επιστημονική Ημερίδα «Ο θεσμός των Πανελλήνιων Καλλιτεχνικών Εκθέσεων, 1938-1987», τα πρακτικά της οποίας εκδόθηκαν τον Ιούνιο του 2022 από τις εκδόσεις Μέλισσα και είναι αναρτημένα σε μορφή pdf εδώ.